17. 7. 1998
Devět let po Sametové revoluci byl stále patrnější vliv Spojených států amerických na životní styl obyvatel republiky. Importovanými atributy americké kultury se kromě džínů a žvýkaček stala značka Coca-Cola a McDonald nebo animovaný televizní seriál Simpson, kdy jedna z hlavních postav Bart Simpson se celosvětově umisťoval mezi nejlepšími baviči. Část společnosti ovšem byla proti amerikanizaci republiky i celé Evropy. Za vlajkovou loď byla označována soukromá televizní společnost TV Nova Vladimíra Železného, v jejíž programu převažovaly filmy americké – hollywoodské produkce či pořady lehčích žánrů jako např. nekonečné krimi a seriály, zábavné pořady a soutěže, thrillery a akční filmy.
- CHALUPA, Petr a HÜBELOVÁ, Dana. Současný fázový společenský posun a Česká republika. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007. 236 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity
- sv. č. 108. ISBN 978-80-210-4464-7.
ELLWOOD, David W. The shock of America: Europe and the challenge of the century. 1st ed. Oxford: Oxford University Press, 2012. 592 s. Oxford history of modern Europe / Oxford University Press. ISBN 978-0-19-822879-0.
RITZER, George. Mcdonaldizace společnosti: výzkum měnící se povahy soudobého společenského života. Vyd. 1. Praha: Academia, 1996. 176 s. ISBN 80-200-0571-4.